Vovvo virkmönster

 Detta virkmönster publiceras i samarbete med Hatten Förlag

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål
3.0, men för att få maskorna tätare har jag använt mig av virkknål 2.5.)


Vovvo virkas i turkost garn


Huvud
Virka 2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen
Varv 2: 2 fm i varje maska
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa
Varv 6-7: 1 fm i varje maska
Varv 8: 4 fm, 2 fm tillsammans
Varv 9-10: 1 fm i varje maska
Varv 11: 3 fm, 2 fm tills.
Varv 12-16: 1 fm i varje maska
Varv 17: 3 fm, 2 fm tills.
Varv 18: 1 fm i varje maska
Fyll huvudet med vadd.
Brodera nos, ögon och mun enligt bilden. Sätt ihop huvudet så att du kan virka genom dubbla
maskbågar. Virka 1 fm genom båda maskbågarna. Virka 2 lm, virka sedan 7 fm i 2:a lm från nålen.
Fortsätt att virka 1 sm genom båda maskbågarna i de kommande 6 maskorna. Virka 2 lm, virka sedan
7 fm i 2:a lm från nålen, avsluta med 1 sm. Klipp av tråden (spara en ganska lång bit), dra igenom
tråden genom huvudet så att änden på tråden hamnar på huvudets bakre del (denna ska du ha till att sy
fast huvudet på kroppen med sedan).

Kropp
Virka 2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen
Varv 2: 2 fm i varje maska
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa
Varv 5: 1 fm i varje maska
Varv 6: 3 fm, 2 fm i nästa
Varv 7: 4 fm, 2 fm i nästa
Varv 8-20: 1 fm i varje maska
Sy fast huvudet på kroppen. (Det går även bra att sy fast huvudet då kroppen är färdigvirkad, men för
att kunna fästa trådarna ordentligt på kroppens insida rekommenderas det att sys fast här.)
Varv 21: 4 fm, 2 fm tillsammans
Varv 22: 3 fm, 2 fm tills
Varv 23: 2 fm, 2 fm tills
Fyll kroppen med vadd.
Varv 24: 1 fm, 2 fm tills
Varv 25 2 fm i varje maska, klipp av tråden och fäst.


Svans
Virka 2 lm
Varv 1: 5 fm i 2:a lm från nålen
Varv 2: 2 fm i varje maska
Varv 3: 1 fm i de 5 första maskorna, tag av garnet. Sy fast svansen på kroppen.
Ben (virka 4 stycken)
Virka 2 lm
Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen
Varv 2: 2 fm i varje maska
Varv 3: vikvarv (virkas i bakre maskbågen) 1 fm i varje maska.
Varv 4-6 1 fm i varje maska
Tag av garnet, sy fast benen på kroppen. Fyll benet med vadd innan du syr ihop benet helt.


Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.

 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.

 

#1 - - Anna:

Helt underbara Babblare! Är Vovve också gjord av Tilda-garn och i så fall vilket nummer på färgen? Tack!

Svar: Vovvo är virkad i Tilda nummer 79.
Rebecca

#2 - - Inga StigsdotterPersson :

Är det rätt på varv 8,11,17 på huvudet, eller ska det vara 3 fm 2 tills,2 fm 2 tills,1 fm 2 tills...
Mvh inga

Svar: Det ska stämma så som det står.
Rebecca

#3 - - Monica:

Kommer du att göra mönster på papegojan också? Det vore kul om den också fick vara med i gänget. Gillar verkligen dina mönster på babblarna och det gör även mina barnbarn också. Dom är så tuggvänliga ;-)

Svar: Så småningom kommer mönster även på fågeln :)
Rebecca

#4 - - Josefine:

Hej!
Tack för fantastiska mönster:)!
Ser fram emot fågeln också.
Men jag håller med inga om att det är något konstigt med varv 8, 11, 17 på vovvos huvud.

#5 - - Josefine:

Eller om du kunde skriva maskantalet inom parantes som i tidigare mönster:)

#6 - - Caroline:

Hej, tänkte höra vilken storlek de får när de e klara. Där ni sitter med dom är de rätt så stora.

Svar: Jag har inte exakta mått... Men de i home sweet home garnet blir ca 50 cm. Babblarna som är virkade I Tilda garn blir 15 - 20 cm.
Rebecca

#7 - - Eva Fransson:

Hej!
Hade aldrig hört talas om Babblarna för än min dotter visade mig. Hennes 4 mån dotter gillar redan deras låtar! Nu hoppas jag hon blir glad att mormor virkat alla till henne! Tack för mönstren! MVH Eva

Svar: Vad roligt att du hittat mina mönster.
Rebecca

#8 - - Anna:

Så fina Babblare du gör! Vill försöka göra egna efter din beskrivning. Undrar vilket garn och storlek på virknål du använt till mellanstorleken?
//Anna

Svar: Jag har använt Tilda garn och virknål 2,5.
Rebecca

#9 - - Caila:

Å va fina! 😃
Har fått förfrågan om att virka dessa till en väns lille. Men vi funderar lite på hur stora de blir ungefär?

Svar: De blir ca 15-20 cm om du använder Tilda garn
Rebecca

#10 - - Susanne :

Hej o tack för jättefina mönster. Varv 25 på vovvos kropp ska väl vara 2 fm tillsammans varvet runt? Vill också tipsa om Tilda Bamboo nr 38 som passar bra till den gröna babblaren.

#11 - - Karin Salberg:

Är gratismönstren på Babblarna den storleken som du använt i barnvagnsnobilen? /Med vänlig hälsning, Karin Salberg

Svar: Nej, det är det inte.
Rebecca

#12 - - Karin Salberg:

Finns det mönstret att köpa eller beställer man bara färdigt från dig?

#13 - - Karin Salberg :

Finns det mönstret att köpa eller är det bara färdiga som finns att köpa hos dig?

#14 - - Karin Salberg :

Finns det mönstret att köpa eller är det bara färdiga som finns att köpa hos dig?

#15 - - Karin Salberg :

Finns det mönstret att köpa ellerbeställer man bara färdiga?

#16 - - Karin Salberg :

Ok, finns det mönstret att köpa eller kan man bara beställa det färdigt?

Svar: Jag har mejlat dig.
Rebecca

#17 - - Bettina Dahl:

Hej!
Jag ville gärna virka en stor vovve, och undrar om jag ska använda mig av en större virknål? Jag har fått tips om att använda nummer åtta och 4st Home sweet home garn. Stämmer mönstret annars lika? Är det bara garnet och nålen som är större?
mvh, Bettina

Svar: Mönstret stämmer annars. jag har använt virknål 7
Rebecca

#18 - - Monkan:

Hej
Undrar om det finns mönster till alla babblarna???

Svar: De mönster som finns hittar du här på bloggen under kategorin mönster.
Rebecca

#19 - - lotta:

Hur gör man benen till vovvo

Svar: Vart har du fastnat?
Rebecca

#20 - - Lena Alteblad:

Hej igen, köper gärna beskrivningen, men hur får jag den. Hemskickad eller som en pdf? Mvh Lena Alteblad

Svar: jag har mejlat uppgifter till adressen som du angav
Rebecca

#21 - - Therese Axelsson:

Hej!
Så fina saker!
Skulle du kunna skicka mönstret eller länken till mönstret för Vovvo stor modell.
Tusen tack!

Svar: Hej! det är samma mönster. Jag har använt Home Sweet Home garnet från Svarta Fåret. Virknål 7 för att få den stor.
Rebecca

#22 - - Linda:

Hej!
Hur många nystan går det åt av home sweet home-garnet för att virka Babba med nål 7?

Svar: Tror det är 4 nystan brun
Rebecca

#23 - - Kattis Berg:

Hej. Jag är förskollärare och vi använder babblarna mycket inom vår språkutveckling på förskolan. Jag har funderat på att virka dem och blev SÅ GLAD när jag såg dina. När de är färdiga ska jag ta med dem till förskolan så vi kan använda dem tillsammans med barnen. De kommer att älska det ❤ Mvh Kattis

Svar: vad roligt att du hittat min blogg.
Rebecca

#24 - - Carina:

Hej
Jag saknar mönster på Vovvos ben
Sitter med en halt hund.

Svar: Det står under svansen. Lite otydlig rubrik bara.
Rebecca

#25 - - Vovvos matte:

Hej! Har aldrig virkat innan och tänkte ge mig på att virka Vovvo som första projekt! Men blev lite orolig över kommentarerna ovan om att det är något i beskrivningen kring att virka huvudet som folk uppfattar inte stämmer riktigt, och sådant kan jag som total novis nog inte kompensera för. Går det att förtydliga beskrivningen gällande just det? Stort tack för hjälpen!