Babblarna barnvagnsmobil, Doddo

 

 
 
 
 Doddo

Kroppen

Del 1

Virka 2 lm med blått garn

Varv 1: 5 fm i 2:a lm från nålen (5)

Varv 2: 2 fm i varje maska (10)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa maska (15)

Varv 4-6: 1 fm i varje maska (15)

Klipp av garnet och fäst trådarna.

 

Del 2

Virkas som del 1, men klipp inte av garnet när du virkat till varv 6.

Varv 7: Virka ihop del 1 och del 2 genom att virka 1 fm i varje maska.

Varv 8: 1 fm i varje maska

Varv 9: 4 fm, 2 fm tillsammans, upprepa varvet ut.

Varv 10: 3 fm 2 fm tills, upprepa varvet ut.

Varv 11: 1 fm i varje maska

Varv 12: 2 fm, 2 fm tillsammans, upprepa varvet ut.

Fyll kroppen med vadd.

Varv 13: 1 fm i varje maska.

Varv 14: 1 fm, 2 fm i nästa, upprepa tills hålet sluts.

 

Ögonlock (virka 2 stycken)

Ljusblått garn, virka 5 lm, vänd

Virka 1 lm i 2a lm från nålen, virka sedan 1 st i nästa, 1 st, avsluta raden med 1 fm, klipp av garnet men spara en bit till att sy fast ögonlocken med.

 

Ögon (virka 2 stycken)

Vitt garn, virka 2 lm

Virka 5 fm i 2a lm från nålen, klipp av garnet men spara en bit till att sy fast ögonen med.

Brodera mun och pupiller och ögonbryn enligt bilden.

Ben och Armar, se Bibbi.

 

Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.

 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.
Hittar du något som inte stämmer i mönstret vore jag tacksam om du vill melja: [email protected] alternativt lämna en kommentar så att jag kan ändra.
#1 - - Bente :

Hej jag virkar doddo men kan inte riktigt få ihop mönstret.
Hur virkar du ihop får bara en kula när jag försöker.
Så jag skulle gärna att du kunde förklara för mig om du ville det. Tack på förhand

Svar: Här har jag tidigare gjort ett inlägg om hur ja menar... http://mittkakfat.blogg.se/2015/february/doddo.html
Rebecca

#2 - - Birgitta Guldner:

Hej ! Har börjat virka Babblarna barnvagnsmobilen
Började med Bibbi , nu ser jag att det måste vara
mellan stl. för den mäter 18 cm. Du kanske inte delat
mönstret på lilla Bibbi ?
Mvh Gittan