Babblarna barnvagnsmobil Bibbi

Som jag skrivit tidigare på bloggen kommer mönstret på barnvagnsmobilen att publiceras som gratismönster här på bloggen. Jag skapar mönstren som publiceras i samarbete med Hatten Förlag som äger rättigheterna till Babblarna.
 
Först ut är Bibbi. Det går bra att använda de flesta garner, men jag har använt mig av Tilda garnet från svarta fåret och virknål 2,5. 
 
 
 

Bibbi

(virkas i gult garn)

Kropp

Virka 2 lm

Varv 1: 4 fm i 2:a lm från nålen (4)

Varv 2: 2 fm i varje maska, upprepa varvet ut (8)

Varv 3-4: 1 fm i varje maska (8)

Varv 5: 1 fm, 2 fm i nästa, upprepa varvet ut (12).

Varv 6: 2 fm, 2 fm i nästa, upprepa varvet ut (16).

Varv 7: 1 fm i varje maska (16)

Varv 8: 3 fm, 2 fm i nästa, upprepa varvet ut (20).

Varv 9: 1 fm i varje maska (20)

Varv 10: 4 fm 2 fm i nästa, upprepa varvet ut (24).

Varv 11-25: 1 fm i varje maska, upprepa varvet ut (24).

Brodera ögon, ögonbryn och mun enligt bilden (fäst på avigsidan).

Varv 26: 4 fm, 2 fm tillsammans, upprepa varvet ut (20).

Varv 27: 3 fm, 2 fm tillsammans, upprepa varvet ut (16).

Fyll kroppen med vadd

Varv 28: (Virkas i bakre maskbågen) 1 fm i varje maska (16).

Varv 29: 2 fm tillsammans tills hålet sluts, klipp av garnet och fäst.

 

Ben

(Virka 2 stycken)

Virka 2 lm

Varv 1: 4 fm i 2:a lm från nålen (4).

Varv 2: 2 fm i varje maska (8).

Varv 3-6: 1 fm i varje maska (8).

Klipp av garnet (spara en bit för att sy fast benet på kroppen)

 

Armar

(Virka 2 stycken)

Virka 9 lm

Varv 1: virka 5 fm i 2:a lm från nålen, virka 1 sm i nästa maska, fortsätt sedan med 1 fm i varje maska i resterande 6 lm. Klipp av tråden (spara en bit för att sy fast armen på kroppen).

 

Montering

Sy fast armar och ben enligt bilden.

 
 
 
 

Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.

 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.
Hittar du något som inte stämmer i mönstret vore jag tacksam om du vill melja: [email protected] alternativt lämna en kommentar så att jag kan ändra.
 
 

 

#1 - - Elli Bergstrand:

Åh, vad fint! Min lilla tjej älskar babblarna och fantastiskt nog hittade jag dina mönster. Nu ska jag bara skaffa garner i rätt färg så har jag nästa projekt att ta i tu med. Tack för fina mönster! Jag ser fram emot och hoppas att det snart kommer fler babblare till barnvagnen! 😊

Svar: Vad kul att du hittat till bloggen. Nästa del kommer redan imorgon; )
Rebecca

#2 - - Linda:

Jättesöta! Men var hittar jag beskrivningen till Diddi, Doddo och Dadda? Ser bara till de övriga 3...

Svar: tack. de har inte publicerats än. kommer inom kort
Rebecca

#3 - - Åsa Gårdemar:

Mycket fina, men hittar inte hur det svarta snöret är virkat. Hur långt mellan varje hand. Jag är dålig på att frivirka.

#4 - - Kristina Israelsson:

Hej jättefina och bra mönster men undrar också hur man gör själva snöret dom skall sitta på.
Tack för hjälpen 🙂

#5 - - Kristina Israelsson:

Hej jättefina och bra mönster men undrar också hur man gör själva snöret dom skall sitta på.
Tack för hjälpen 🙂