Diddi virkmönster

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar och ben.)

 

Kroppen

Virkas i rosa garn, virknål 2,5,

virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2: 2 fm i varje maska – upprepa 6 gånger (12)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (18)

Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (24)

Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (30)

Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (36)

Varv 7: 5 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (42)

Varv 8-10: 1 fm i varje maska (42)

Varv 11: Virka 24 fm i bakre maskbågen ( i dessa fäster du fast taggarna då det är dags för montering), fortsätt sedan varvet ut med att virka 18 fm genom båda maskbågarna.

Varv 12-16: 1 fm i varje maska.

Varv 17: 5 fm, 2 fm tills – upprsepa 6 ggr

Varv 18: 4 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 19: 3 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 20: 2 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Fyll kroppen med vadd

Varv 21: 1 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 22: 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Klipp av tråden och sy ihop hålet, fäst.

 

Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: 5 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-7: virka 1 fm i varje maska

Varv 8: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 1 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 9: virka 1 fm, 2 i nästa (3)

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av tråden och sy fast armarna på kroppen.

 

Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: virka  fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-7: 1 fm i varje maska

Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-16 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd

Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen.

 

Taggar (Virka 2 stycken i varje färg; rosa, gul, grön, röd, brun, svart, blå)

Virknål 2.0. Virka 13 lm, vänd

Varv 1: 4 fm, 4 hst, 4 st, 1 lm, vänd

Varv 2: 4 st, 4 hst, 2 fm, 1 sm

Sy ihop taggarna, behåll en öppning längst ner, fyll med vadd och sy fast dem på kroppen enligt bild

 

Ögon (Virka 2 stycken)

Virknål 2.5. Virka 2 lm med svart garn

Varv 1: 6 fm i 2a lm frn nålen, byt färg till vit

Varv 2: 2 fm i varje maska (12)

Varv 3: 1 fm i varje i de 6 första maskorna, virka 1 sm,

klipp av tråden och sy fast ögonen på kroppen.

 

Brodera en mun med svart garn.

 

Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster, ge bort får du gärna göra. Mönstret får inte säljas, vill du dela med dig av mönstret vill vi att du länkar till mittkakfat.blogg.se eller babblarna.se.

Skapat av: Rebecca Grimming, mittkakfat.blogg.se i samarbete med Hatten Förlag.

 

 

#1 - - Sofia:

Hej, Är så sugen på att göra dessa :) Lite funderingar bara.. Vilka garner har du använt (vet inte vilka de rätta nyanserna är)? Hur mycket garn går det åt till respektive figur?

Svar: Jag har använt Tildagarn. Det räcker med ett nystan i varje färg.
Rebecca Grimming

#2 - - Jennie:

Hej
Vilket jobb du har gjort med dessa fina mönster. Jag virkar just nu babblarna men får inte till hälen på benen. Trots att jag läser mönstret och gör det steg för steg.
Varv 3-8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd
Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd
Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)
Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.
Tack för hjälpen.

#3 - - Linda:

Hej!
Jättefina!
Säljer du dessa färdigvirkade?

Svar: Jag säljer färdigvirkade Babblar från mina mönster, detta enligt överenskommelse med Hatten Förlag som äger rättigheterna till figurerna.
Rebecca Grimming

#4 - - Linda:

Hur går jag tillväga för att beställa de färdiga babblarna?
Mvh Linda

Svar: Jag har mejlat dig :). Beställningsinfo finns här: http://mittkakfat.blogg.se/category/bestalla.html
Rebecca Grimming

#5 - - carina Öberg ankarschiöld:

Hej gillar dina bablarnamönster blev så glad när jag hittade dina gratismönster, då mitt barnbarn gillar dom, men det var ju bara till två av dom, finns det något mönster till dom andra babblarna?? mvh Carina

Svar: Det finns totalt 6 mönster av Babblarna på bloggen
Rebecca

#6 - - Sofie:

Hej! Nu är jag klar med babblarna, super bra beskrivning.
Man gör dom bara en gång, men himmla kul nu när dom e gjorda. Mina ska en autistisk pojke få i julklapp :)

Svar: Kul att du gillar mönstren, ja, de är ganska pillriga att göra;)
Rebecca

#7 - - Henriettae:

Hej! Håller på att virka dessa till min son i julklapp. Tänkte bara höra, på Diddis kropp, så skall man virka varv 20, sedan stoppa kroppen, sedan fortsätta på varv 23? Har du missat två varv, eller är bara numreringen fel?

Svar: Det står fel I mönstret. Jag ändrar.
Rebecca

#8 - - Sara:

Hej Håller på att virka diddi just nu. Jättefina möster till babblarna. Men är inte så super van med virkning och just nu tog det stopp så jag tänkte du kanske kan hjälpa mig.

Är just nu igång med alla taggar. Och jag funderar på där du skrivit 4 st vad du menar att det ska vara för maskor?

Mvh Sara

Svar: st betyder stolpe
Rebecca

#9 - - Ew4a:

finns det mönster på dom små babblarna

Svar: Inte i nuläget
Rebecca

#10 - - Zara:

Hej, underbara mönster och tack för att du delar med dig!! Har en liten fundering, jag sitter och gör Diddi. Vilken sida av kroppen ska huvudet/ansiktet vara?

Med vänlig hälsning, Zara

Svar: jag brukar ha den sidan som man har börjat med ökningen fram.
Rebecca

#11 - - Dorothy:

Tack för de fina mönstren till Babblarna. Har nu gjort en uppsättning till 3-årigt barnbarn som älskar dessa. Ska nu göra en uppsättning till förskolan med. De har bara plastfigurer där i dagsläget (som alla barn vill ha) Nu kan de ha flera.

Svar: Så roligt att du hittat mina mönster:)
Rebecca

#12 - - Nilla :

Hej!

Vilka fina mönster du har gjort! Jag håller på att virka Diddi, men får tyvärr inte till benen. Det känns som om själva benen blir väldigt korta jämfört med den Diddi du har på bilderna.

Ben (virka 2 stycken)
Virknål 2.0. Virka 2 lm
Varv 1: virka fm i 2:a lm från nålen (7)
Varv 2: 2 fm i varje maska (14)
Varv 3-7: 1 fm i varje maska
Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd
Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd
Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)
Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.
Varv 12-16 fm i varje maska (10)
Stoppa fötterna och benen med vadd
Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen.

Saknas något?

Bästa hälsningar
Nilla

#13 - - Frida:

Hej!
Kul med mönstren till babblarna. Är mönstret till dem stora eller mellan stora??
Mvh
Frida

#14 - - ingegärd vigren:

Benproblem varv 11 förklara ,hela varvet eller en gång
MVH Ingegärd.

#15 - - Dragana:

Hej
Jag har börjat göra Diddi till mitt jobb, men där står v1 2fm.
Men vad gör jag med första lm?

Tacksam för svar o tack för gratis mönster