Doddo virkmönster

 

 

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar, ben, ögon och ögonlock.)

 

Kropp

Del 1

Virka 2 lm med mörkblått garn.

varv 1: virka 7 f i 2a lm från nålen

varv 2: 2 fm i varje fm (14)

varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa (21)

varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa (28)

varv 5-8: 1 fm i varje maska, tag av garnet

 

Del 2

Virkas som del 1, tag inte av garnet

 

Virka ihop del 1 och del 2. Fortsätt där del 2 slutar, hoppa över till del 1, hoppa till del 2, virka 1 fm i varje fm på del 2 (54)

fortsätt virka runt

varv 10-12: 1 fm i varje maska

varv 13: 7 fm, 2 fm tillsammans

varv 14-15: 1 fm i varje maska (48)

varv 16: 6 fm, 2 fm tills.

varv 17-18: 1 fm i varje maska (42)

varv 19: 5 fm, 2 fm tills.

Varv 20-21: 1 fm i varje maska (36)

varv 22: 4 fm, 2 fm tills.

Varv 23: 1 fm i varje maska (30)

varv 24: 3 fm, 2 fm tills.

Varv 25: 1 fm i varje maska (24)

varv 26: 2 fm, 2 fm tills.

Varv 27: 1 fm i varje maska (18)

Fyll kroppen med vadd.

varv 28: 1 fm, 2 tills.

Varv 29: 1 fm i varje maska (12)

varv 30: 2 fm tills



Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: virka 7 fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-7: 1 fm i varje maska

Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-18 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd.

Klipp av garnet och sy fast benen på kroppen.



Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-11: virka 1 fm i varje maska

Varv 12: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 3 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 13: virka 3 fm

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av garnet och sy fast armarna på kroppen.



Ögonlock( virka 2 stycken)

Virknål 2.0

Virka 2 lm med ljusblått garn

varv 1: virka 6 fm i 2 :a lm från nålen

varv 2: virka 2 fm i varje maska i de första 5, virka 1 lm, vänd

varv 3: Virka 1 fm, 2 fm i nästa, uprepa 4 gånger, virka 1 lm, vänd

varv 4: virka 1 fm, 2 fm i nästa, upprepa 6 gånger, virka 1 lm

varv 5: fortsätt virka utan att vända, (du ska virka i nedre delen av ögonlocket) Virka 6 fm i nedre delen, avsluta med 1 sm. Klipp av garnet.




Ögon ( virka 2 stycken)

Virknål 2.0

Virka 2 lm med svart garn

varv 1: 6 fm i 2 :a lm från nålen, byt färg till vit

varv 2: 2 fm i varje maska (12)

varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa (18)

varv 4: 2 fm i varje av de första 6 maskorna. Klipp av garnet.

 

Sy fast ögonen på kroppen med den större delen uppåt. Sy sedan ögonlocket med lite överlappning över ögat enligt bilden.

Brodera ögonbryn, mun och kinder enligt bild.

 

 

 

Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster, ge bort får du gärna göra. Mönstret får inte säljas, vill du dela med dig av mönstret vill vi att du länkar till mittkakfat.blogg.se eller babblarna.se. Skapat av: Rebecca Grimming, mittkakfat.blogg.se i samarbete med Hatten Förlag.

 

 

 

 

#1 - - suss:

Jaaa!!! Tack en än gång för att du ger mönstret!! 😀

#2 - - Birgitta A:

Tack snälla för att du delar med dig.

#3 - - Anna:

Hej!
Tack igen för ett härligt mönster! Jag stötte däremot på problem på kroppen varv 16, går minskningen verkligen från 48 till 36 genom 6fm 2 tills? Eller saknas det en minskning?
Anna

Svar: Hej, tack för din uppmärksamhet. Det borde bli så som du skriver, alltså 42.
Rebecca Grimming

#4 - - Anna:

Åh toppen med snabbt svar! En följdfråga, om jag virkar två varv med fm efter minskningen till 42, ska det då även vara två varv med fm efter minskningen till 36 och därefter bara ett varv?
Anna

Svar: Jag har räknat nu och det är 30 varv totalt så det borde stämma med mönstret i övrigt. Ska testvirka kroppen igen så får jag se hur jag gjorde. Ska ändra så snart jag får möjlighet.
Rebecca Grimming

#5 - - Inga:

Jag fattar inte mönstret,ska det bli en rundel av del 1 och sedan ta av garnet...virkar mycket men får inte till det

Svar: Du ska virka två likadana "rundlar", sedan virkar du ihop dem. Det är övre delen av hjärtat.
Rebecca Grimming

#6 - - Anonym:

Tack så mycket

#7 - - Maria :

Hej! Tack snälla för dina fina virkmönster!

Undrar bara om dina babblare verkligen står upp riktigt på sina ben eller om fotona är redigerade på nåt vis. Verkar helt omöjligt för mina babblare att stå upp riktigt.... Eller, har du piprensare i allas ben?

Svar: De står med hjälp av pinnar som jag ställt bakom dem. Bara piprensare i Bobbo.
Rebecca Grimming

#8 - - Camilla :

Hej!!!
Jag är intresserad av att köpa figurer av dig! Min brorson älskar babblarna och jag tänkte det kunde vara en perfekt julklapp!!
Du får gärna återkomma till mig på min mail för prisförslag! :)
//Camilla

Svar: Jag har mejlat dig :)
Rebecca

#9 - - Åsa Lönnqvist:

Hej verkligen jättefina ! En fråga fyller man inte kroppen på doddo med nåt ? /Åsa

Svar: Du ska fylla Doddos kropp också.
Rebecca

#10 - - Monaco:

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur man ska virka ihop rundlarna och hoppa från del 1 till del 2 är inte så van med att virka,. skulle du kunna förklara lite mer detaljerat hur man ska göra?

Svar: Jag har mejlat dig
Rebecca

#11 - - Anna:

Hej.Så fina figurer, min dotter älskar Babblarna. Finns det möjlighet att få beställa av dig?

Svar: Kul att du gillar dem. Beställningsinfo finns här : http://mittkakfat.blogg.se/category/bestalla.html
Rebecca

#12 - - Eva:

Hej! Jag är inte så van att virka så jag förstår inte riktigt hur jag ska virka ihop del 1 och del 2 på Doddo. Skulle du vilja förklara lite mer utförligt?
Tack på förhand
Eva

Svar: Du fortsätter genom att virka vidare i andra delen. Stick ner nålen där du avslutade första delen. Fortsätt sedan runt.
Rebecca

#13 - - Eva:

Tack så mycket, men jag blev inte ett dugg klokare, tyvärr. Har provat flera gånger får inte till det alls.

Svar: Vad synd. Nästa gång jag virkar en Doddo ska jag komma ihåg att fotografera hur jag gör, lägger upp bild här på bloggen när jag gjort det. Du får virka någon av de andra så länge;).
Rebecca

#14 - - Eva:

Jag har virkat de andra, jag får se om någon annan förstår, men du skriver fortsätt virka ihop del 1 och 2. Fortsätt där del 2 slutar, hoppa över till del 1 och vad? Inga maskor på del 1 ? Sen står det ju hoppa över till del 2 och virka FM i varje maska på del 2(54) del 2 har ju bara 28 maskor?

Svar: Det nya varvet blir 54 maskor, var ett tag sedan jag räknade maskorna men jag tror att jag har räknat att det blir 54 maskor med det nya varvet. Häng inte upp dig på siffran 54.
Rebecca

#15 - - Karin Overeem:

vilket garn använder du till babblarna-virkning?

Svar: Tilda från svarta fåret.
Rebecca

#16 - - Emma :

Hej! Härliga mönster, tack för dem!
Har som många andra problem med att virka ihop de två rundlarna. Jag begriper inte själva "hoppandet". Ska jag göra en smygmaska genom en maska från del 1 och en från del ? Ska jag minska någon maska? 28+28 blir väl annars 56 maskor?
Mvh

Svar: Jag har lagt upp några bilder på ihopvirkningen. Hoppas du blir något klokare...
Rebecca

#17 - - sara:

Alltså jag måste påpeka att "upprepa" betyder väl typ "gör det igen" och tror det var därför allt blev så konstigt då jag alltid gjorde en gång och Upprepade 6 ggr alltså blir det 7ggr.. knasigt.. tänker jag fel?

#18 - - Carina:

Jag undrar hur du menar med upprepar. Menar du varvet ut eller enbart 6 maskor eller 2fm i 1fm 6gånger?
Blir lite förvirrad. Iom att du inte använder det "vanliga"språket i virkning. Och jag ovan. :-)

Svar: Jag har mejlat dig
Rebecca

#19 - - Birgitta Olausson:

Mönstret till Doddo är oklart

Svar: Vad har du fastnat på?
Rebecca

#20 - - Lena Karlsson:

Jag har virkat de flesta babblarna och är nu på Doddo och nu är det stopp. Förstår inte alls hur jag ska göra.
Hur blir rundlarna till hjärtan? Det blir fullkomligt "tomt" när jag läser mönstret. /LENA

Svar: kika gärna på ett av de senaste blogginläggen, där har jag gjort en bildbeskrivning
Rebecca

#21 - - Birgitta Ramsbäck:

Hej! Tack för mönster. Jag har virkat 5 st, men sen tog det stopp på Doddo. Jag förstår inte riktigt den meningen,där jag ska virka ihop del 1 och del 2. jag ser att det är flera som har problem med det, skönt att inte vara ensam om det./ Birgitta

Svar: Jag har försökt med en förklaring här: http://mittkakfat.blogg.se/2015/february/doddo.html
Rebecca

#22 - - Birgitta Ramsbäck:

Hej! Det var en mycket bra förklaring, till ihopvirkningen till Doddo. Nu är hans kropp klar. Jag gör Babblarna till en avd. på en förskola.

Svar: Kul att det var till nytta :)
Rebecca

#23 - - Pia ahlbin:

Jag undrar om man kan köpa färdigvirkade babblade av dig och vad kostar dom isf

Svar: Jag har mejlat dig
Rebecca

#24 - - Lisa:

hej går det att beställs färdiga babblare från dig? Pris och leverans tid?

Svar: Hej! jag tar emot beställningar, leveranstid varierar. Pris hittar du under Babblarna bland kategorilistan på bloggen.
Rebecca

#25 - - Natali:

Hej!

Vad betyder "hoppa över till del 1, hoppa till del 2, virka 1 fm i varje fm på del 2"?

#26 - - maria:

Hej, vad glad jag blev, sånt här mönster har jag letat efter till min brorsdotter som fyller 1 år i januari. Ska be en virkkunnig vän att hjälpa mig att göra klart dem så hon kan få dem i present.

För det är okej va? Att ge bort ?

Svar: Hej!
Vad kul att du hittat min blogg. Klart att det är ok.

Rebecca

#27 - - Carolina:

Hur höga blir dessa? Skulle man kunna dubblera och göra dubbelt så stora?

Svar: Ca 15-25 cm. storlek beror på tjocklek på garnet.
Rebecca

#28 - - Bodil:

Hej!
Jag har precis försökt mg på att virka Doddo. Undrar dock lite över: Fortsätt där del 2 slutar, hoppa över till del 1, hoppa till del 2, virka 1 fm i varje fm på del 2 (54)
Fattas det några ord mellan det att jag hoppat till del 1 och 2?
MVH
Bodil

Svar: del ett och två ska bli till ett stycke.
Rebecca

#29 - - Jannice:

Hej! Jag förstår inte hur man ska virka ihop del 1 och del 2!, fortsätt där del 2 slutar, hoppa över till del 1, hoppa till del 2 etc .... Fattar inte!!!

#30 - - Jannice:

Hej! Jag förstår inte hur man ska virka ihop del 1 och del 2!, fortsätt där del 2 slutar, hoppa över till del 1, hoppa till del 2 etc .... Fattar inte!!!

Svar: del 1 och 2 ska bli som en enda rund. jag har gjort ett inlägg tidigare ang detta. Kolla runt på bloggen så hittar du bilder.
Rebecca

#31 - - Anita:

Hej vill virka bablarna till mitt barnbarn men fins det virkbeskrivning till dom store bablarna hon bara älskar dom hon är 2 år o kan namnen på dom alla tack

Svar: det är samma mönster. använd Home Sweet Home garnet från Svarta Fåret. Virknål 7 så blir de stora 😊
Rebecca

#32 - - Sandra:

Hej!
Tack för ett fint mönster på babblarna :)
När du har virkat barnvagsmobilen, har du virkat även dem i tilda? Eller har du gjort dem mindre med ett annat garn?

Svar: Barnvagnsmobilen är virkad i tilda men efter annat mönster som inte finns tillgängligt.
Rebecca

#33 - - ingegärd vigren:

ben varv 11 virka 1 fm, 2 fm tills.
Hela varvet eller en gång?
svårt att få till en fot tycker jag MVH Ingegärd

#34 - - Ewa Fredriksson:

Hej 🌺
Har virkat alla andra babblare men kommit nu till Doddo gjort delarna sedan är det stopp försökt flera flera gånger o repat upp stämmer inte. Snälla hjälp mig. Skicka gärna bilder hur du gör. Ska ge mitt barnbarn i födelsedagspresent
/ewa

#35 - - Gunilla karlsson:

Det skallll bli kul att virka . Men är siffrorna i parentes tex (28) hur många maskor jag skalll ha. Förstår inte mönstret?
Mvh Gunilla.

Svar: Ja, det är riktigt. Kan dock vara något fel nånstans.
Rebecca Grimming

#36 - - Carina rådahl:

Hej fina mönster , men jag undrar hur jag ska virka ihop kroppens delar
På doddo dkulle bli jätte glad om du kung visa det