Bobbo virkmönster

 

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar och ben. Till Bobbos ben behövs piprensare.)

Bobbo virkas i rött garn.

Kroppen

Virknål 2,5, virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2: 2 fm i varje maska – upprepa 6 gånger (12)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (18)

Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (24)

Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (30)

Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (36)

Varv 7: 5 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (42)

Varv 8: 6 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (48)

Varv 9: 7 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (54)

Varv 10-16: 1 fm i varje maska

Varv 17: 7 fm, 2 fm tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 18: 6 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 19: 5 fm, 2 fm tills – upprsepa 6 ggr

Varv 20: 4 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 21: 3 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 22: 2 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Fyll kroppen med vadd

Varv 23: 1 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 24: 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Klipp av tråden och sy ihop hålet, fäst.

 

Öron (virka 4 stycken)

Virknål 2,5. Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2: 2 fm i varje maska (12)

Varv 3. 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i nästa, 2 fm i nästa, 2 fm i nästa, 1fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1fm.

Varv 4: 1 sm, vänd

Varv 5: 1 fm, 1 fm

Virka 4 stycken. Sy ihop dem två och två med avigsidan mot varandra. Sy sedan fast öronen på kroppen.

 

 

Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: 5 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-8: virka 1 fm i varje maska

Varv 9: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 1 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 10: virka 1 fm, 2 i nästa (3)

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av tråden och sy fast armarna på kroppen.

 

Ögon (virka 2 stycken)

Virka 2 lm i svart garn

Varv 1: virka 7 fm i 2 :a lm från nålen, byt till rött garn

Varv 2: 1 fm i varje maska (7), byt till vitt garn

Varv 3: virkas i bakre maskbågen, virka 2 fm i varje maska (14), klipp av tråden, men spara en bit för att sy fast ögonen med, brodera en vit pupill på ögat.

Sy fast ögonen, brodera därefter en mun med svart garn. Därefter broderas två vita tänder på den svarta munnen.

 

Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: virka 7 fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-7: 1 fm i varje maska

Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-20 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd, stoppa samtidigt i en piprensare (var noga med att vika in ändarna så att inte kanterna blir vassa).

Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen och böj till dem enligt bilden.

 

 
Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.
 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.
#1 - - Margaretha Hjert:

Kan du hjälpa mig, jag håller på att virka Bobbo,men förstår inte riktigt hur man virkar benen. Ska de sys ihop? Förstår inte vändningarna med lm. Hälsningar Maggan

Svar: Du virkar hälen genom att göra lm och vändningar, sedan fortsätter du att virka runt. Inget som ska sys ihop.
Rebecca Grimming

#2 - - Christin S:

Hej,
Blir nyfiken på att virka en babblare, undrar bara hur stor t ex Bobbo blir , hur hög den skulle vara om den kan stå upp.
Hälsningar
/christin

Svar: Babblarna blir ca 15-20 cm.
Rebecca Grimming

#3 - - Taina Hermunen:

BEN varv 1. Det ska väl stå: Virka 7 fm i 2:a lm från nålen ??

Svar: Det stämmer, tack! Jag har ändrat nu.
Rebecca

#4 - - Andrea Johansson:

Hej, jag får inte riktigt ihop varv 11. hur ska jag minska så det blir 10 m kvar?
Mvh Andrea

Svar: fortsätt minska tills du får 10 maskor kvar om det inte stämmer för dig. det viktigaste är att båda benen blir lika.
Rebecca

#5 - - Andrea Johansson:

På benen! :)

#6 - - Emina:

Håller på att göra kroppen och när jag gjort varv 6 får jag inte 36 maskor utan 42 ungefär, gjort om det flera gånger för att se om jag virkat fel men det blir samma sak varje gång och jag upprepar 6 gånger precis som det står, känns som att jag upprepar för många gånger?

Svar: Jag har mejlat dig. Upprepa 5 gånger istället.
Rebecca

#7 - - Natali:

Hej!

Jag har aldrig virkat innan och vill virka babyarna åt min dotter. Jag måste bara fråga, när du skriver 6 fm i 2:a lm, är det 6 fm i en och samma lm då?

#8 - - Natali:

Hej!

Jag är nybörjare och undrar om vad du menar med 6fm i 2:a lm? Är det 6 fm i en och samma mask eller 1 fm i 2:a från nålen 6 ggr?

Mvh Natali

Svar:
Rebecca

#9 - - Anonym:

Hej ska man virka ihop Bobbos kropp eller sy ihop

#10 - - Susanne:

Hej ska Bobbos kropp virkas eller sys ihop?

#11 - - Lena :

Om jag vill göra en stor Babbel hur ökar jag maskantalet på beskrivningen?
Tänkte försöka mig på en Bobbo till barnbarnet ;)

Svar: Det är samma mönster. Jag använder bara ett tjockare garn och tjockare virknål. (Home Sweet Home garnet från Svarta Fåret och virknål 7).
Rebecca

#12 - - Lena :

Tack för snabbt svar :) Då ska jag prova det
Mvh lena

#13 - - Eva:

Hej! Jag har börjat virka Bobbo med det tjockare bomullsgarnet med virknål 2,5 och då blir kroppen knappt 10 cm i diameter. jag tycker den blir liten vilket garn o virknål ska jag använda för att få en större modell men inte din största. vill ju helst ha bomullsgarn om det går.
MVH Eva

#14 - - Frida:

Hej, jätte fina babblare du har:)
nu håller jag på med Bobbos kropp men de blir inte alls bra..:/ förstår nog inte det här med upprepa 6ggr? ska jag komma runt ett helt varv eller hur ska jag bete mig...blir så mycket garn på en å samma plats när jag kommer till tex varv 8 :/
Mvh Frida

Svar: Tack jag har mejlat dig
Rebecca

#15 - - Hanna:

Hej! Jag har precis samma problem eller gör samma fel som Frida i fråga #14. Hoppas att du kan hjälpa en förvirrad :)

Mvh Hanna

Svar: Jag har mejlat dig.
Rebecca

#16 - - Therese:

Bobbos kropp blir som en rund boll, virkar med home sweet home garn. Vad gör jag för fel?

#17 - - Ida Georgiou :

Hej, nu har jag äntligen fått det rätt. Visade sig att jag inte virkade fm utan något eget påhittat 😕 på Dadda. Nu när jag virkat Bobbo med virknål 7, hårt, blir det ändå hål. Hur gör jag för att stoppningen inte ska smyga sig ur? Vill ju göra de andra också ☺ Jag har virkat i home sweet home garnet. Tack för super bra beskrivning 😊

Svar: så bra att du fick ihop det:)
Rebecca

#18 - - Jessica:

Jag har nog samma problem som Frida skrev i september. Ska man gå runt ett helt varv eller är det bara 6 gånger? Är lite förvirrad just nu med kroppen.
Hoppas du kan hjälpa mig så jag förstår bättre.

#19 - - Lena:

Hej
Håller på med Bobbo. Får inte till det där med hälen ordentligt.
Varv 10 -12
Tacksam för svar :-)

Svar: Du måste vända och sen virka tillbaka, efter det virkar du runt igen
Rebecca

#20 - - Eva Elg:

Hur virkar man dom stora babblarna, är det samma mönster eller kan man köpa eller få ett mönster
Med vänlig hälsning
Eva Elg

Svar: Det är samma mönster men tjockare garn och grövre virknål
Rebecca

#21 - - Ida:

Hej! Villa trevliga mönster! Ungefär hur många nystan går åt om man virkar i Tilda?
Hälsningar Ida

Svar: 1 nystan /figur
Rebecca

#22 - - Marie:

Hej! Hur virkar man de små babblarna? Med vänlig hälsning, Marie

#23 - - Maria:

Hej! Jag stöter på ett problem i slutet på varv 18..
6 fm, 2 fm tills, 6 ggr, men när det är gjort 6 ggr så är inte varvet klart?
Har räknat tidigare varv och då stämmer antalet, men vet inte hur ja ska lösa detta.. Att bara göra fm resten funkar inte, blir skevt..

Tacksam för hjälp!!

#24 - - Emelie Åström :

Hej!
Superfina babblare! Jag har dock samma problem som flera här över nämner. När jag ska upprepa 6x menas det då t.ex. på varv 5 att jag gör varannan 3fm och varannan 2fm i sammanlagt 12 st masker eller är det bara i den första jag gör 3fm och resterande 6 gör jag 2fm i? Förvirrad..

#25 - - Joyti:

Jag undrar hur mycket garn behöver man till Bobbo?
Tänkte ha ett tjockare garn?

Svar: det beror ju på hur tjockt och hur mycket i nystanet. tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
Rebecca Grimming

#26 - - Karin:

Hej!
Vilket supergulligt mönster!
Jag virkar Bobbo men får inte ihop armarna.
Det står 5 fm i andra luftmaskan (6).
Så frågan är väl om det ska det vara 5 eller 6 m? :)

#27 - - Karin:

Hej!
Vilket supergulligt mönster!
Jag virkar Bobbo men får inte ihop armarna.
Det står 5 fm i andra luftmaskan (6).
Så frågan är väl om det ska det vara 5 eller 6 m? :)