Dadda virkmönster

Detta virkmönster publiceras i samarbete med Hatten Förlag.

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar och ben.)

 

Kroppen

Virknål 2,5. Virkas i grönt garn,

virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2 :a lm från nålen

Varv 2: 2 fm i varje maska (12)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa (18)

Varv 4: 1 fm i varje maska

Varv 5: 2 fm, 2 fm i nästa (24)

Varv 6-7: 1 fm i varje maska

Varv 8: 3 fm, 2 fm i nästa (30)

Varv 9-10: 1 fm i varje maska

Varv 11: 4 fm, 2 fm i nästa (36)

Varv 12-13: 1 fm i varje maska

Varv 14: 5 fm, 2 fm i nästa (42)

Varv 15-24: 1 fm i varje maska

Varv 25: 6 fm, 2 fm i nästa (48)

Varv 26-30: 1 fm i varje maska

Varv 31: 6 fm, 2 fm tillsammans

Varv 32: 5 fm, 2 fm tills.

Varv 33: 4 fm, 2 fm tills.

Varv 34: 3 fm, 2 fm tills.

Varv 35: 1 fm i varje maska

Varv 36: 2 fm, 2 fm tills.

Stoppa kroppen med vadd.

Varv 37: 1 fm, 2 fm tills.

Varv 38: 2 fm tills

Klipp av tråden och sy ihop hålet, fäst.

 

Hår (virka 2 stycken)

virknål 2,5. Virkas i grönt garn. Virka 2 lm.

Varv 1:Virka 4 fm i 2 lm från nålen.

Varv 2: virka 2 fm i varje maska (8)

Varv 3-5 virka 1 fm i varje maska.

Sy fast dem på huvudet.

Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virkas i grönt garn

Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-11: virka 1 fm i varje maska

Varv 12: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 3 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 13: virka 3 fm

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av tråden och sy fast armarna på kroppen

 

Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virkas i grönt garn

Virka 2 lm

Varv 1: virka 7 fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-7: 1 fm i varje maska

Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-18 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd.

Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen.

 

Blöja

Virknål, 2,5. Virkas i vitt garn

Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2 :a lm från nålen

Varv 2: 2 fm i varje maska (12)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa (18)

Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa (24)

Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa (30)

Varv 6: virka 8 lm, hoppa över 4 fm (stick ner nålen i den 5e fm), virka 1 fm i varje i nästa 11 fm, virka 8 lm, hoppa över 4 fm, fortsätt med 1 fm i varje, varvet ut.

Varv 7: 5 fm runt de 8 lm, fortsätt med 1 fm i varje i nästa 10 fm, virka 5 fm runt nästa 8 lm, virka 1 fm i varje fm varvet ut.

Varv 8: 4 fm, 2 fm i nästa (36)

Varv 9: 5 fm, 2 fm i nästa (42)

Varv 10: 6 fm, 2 fm i nästa (48)

Varv 11-12: 1 fm i varje maska

Varv 13: 7 fm, 2 fm i nästa (54)

Varv 14: 1 fm i varje maska

Varv 15: 7 fm, två fm tillsammans

sy i en tråd i varje sida om blöjan och knyt fast dessa med en dubbelknut samt en rosett.

 

Stort öga

Virka 2 lm med svart garn, virknål 2.5

Varv 1: virka 6 fm i 2 :a lm från nålen, byt färg till vit

Varv 2:  1 fm, 2 fm i nästa varvet ut

Varv 3:  1 fm, 1 fm, 1 fm, 2fm i nästa, 1 fm, 1fm, 1fm 1 fm, 2 fm i nästa

Varv 4: 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i nästa, 2 fm i nästa, 1 fm, 1 fm, 1fm, 1fm, 2 fm i nästa, 2 fm i nästa

Varv 5: 1fm, 1fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm,  2 fm i nästa, 2 fm i nästa, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 1 fm, 2 fm i nästa, 2 fm i nästa, 1 sm

 

Litet öga

Virka 2 lm med svart garn, virknål 2,5

Varv 1 6 fm i 2 :a lm från nålen, byt färg till vit

Varv 2: 2fm, 2 fm i nästa

Varv 3: 3fm, 2 fm i nästa

 

Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster, ge bort får du gärna göra. Mönstret får inte säljas, vill du dela med dig av mönstret vill vi att du länkar till mittkakfat.blogg.se eller babblarna.se. Skapat av: Rebecca Grimming, mittkakfat.blogg.se i samarbete med Hatten Förlag.

 

#1 - - Mia :

Hej! Jag är så imponerad av dina egenskapade mönster! Ska göra alla babblarna till min systerson som älskar dem :-) men jag undrar hur mycket garn man kan räkna med att det går åt på varje babbel? Räcker ett 50 nystan av varje färg? Tänkte virka med Tilda och det har ju samma nålstorlek som du använt på ditt garn. Hälsningar Mia!

Svar: Ja, det räcker😊
Rebecca Grimming

#2 - - Mia :

50 grams nystan skulle det stå! :-)

#3 - - lena wahlberg:

har du mönster till de andra 2

Svar: De är under tillverkning och kommer att publiceras i sommar.
Rebecca Grimming

#4 - - Helena:

Hej!
Jag ska snart börja med Dadda också. De tre första har jag redan gjort. Kolla min blogg!
Tack så mycket för roliga mänster.

#5 - - SaannisDesign:

Tack så mycket för dessa underbara mönster! Min gudson är helt förtrollad i Babblarna och dessa kommer bli den perfekta födelsedagspresenten åt honom. Tänkte därför höra om de andra två snart kommer ut som mönster? Så jag vet om jag hinner få ihop hela gänget innan han fyller år.

Otroligt fin blogg i övrigt med all kreativitet.

Svar: Kul att du gillar min blogg, jag vet inte när sista mönstret kommer att publiceras, vet bara att det blir tidigast i slutet på juli, hoppas att du hinner😊
Rebecca Grimming

#6 - - Fiff:

Vad schysst att du delar med dig! De är riktigt snygga också, dina babblare. Bra jag har nåt att ta till när dottern har växt till sig :-) babblarna började bli poppis vid 8 mån här.

#7 - - lisa :

Hur stora är babblarna? :)

Svar: 15-20 cm. Här är en länk till bilder för storleksuppfattning. http://mittkakfat.blogg.se/2014/august/barnen-med-babblarna.html
Rebecca Grimming

#8 - - Evelina:

Hej,

Tack för superfina mönster till min sons favoriter, babblarna!

Jag har fastnat på varv 5 på DADDA, för mig blir det tokigt medräkningen med 2 fm, och 2 fm i nästa...?

Kan tillägga att jag är lite av en nybörjare på virkning.

Hälsningar / Eve

Svar: Jag har mejlat dig.
Rebecca

#9 - - sara:

Hej. För en som aldrig virkat förr.. gjort 3 babblar.. men är helt förstörd nu.. jag har totalt hjärnstop ang blöjan.. virka fem av de 8.. snälla hjälp. I övrigt så ser mina babblar förjävliga ut haha men dottern älskar dem. Snart 8 mån.. :)

Svar: Du virkar 5 fm runt de 8 lm. det är hålen för benen som virkas här.
Rebecca

#10 - - Sandra:

Hej!
Jag har problem med att veta om jag ska virka genom enkel eller dubbel maskbåge, har aldrig virkat figurer förut så jag vet inte vad som bäst lämpar sig.
Tacksam för svar! =)
Med vänlig hälsning Sandra

Svar: Du ska virka genom båda maskbågarna
Rebecca

#11 - - Natali:

Hej! Jag är nybörjare och har fastnat när jag virkar Daddas blöja. Kan du förklara på ett "nybörjarvänligt" sätt vad 5 fm runt 8 lm egentligen innebär?

#12 - - Natali Fernando:

Hej!

Jag är nybörjare och har fastnat medan jag virkar Daddas blöja. Skulle du kunna förklara vad som menas med att virka fm runt lm?

#13 - - Natali:

Hej!

Jag har aldrig virkat innan och har fastnat medan jag virkar Daddas blöja. Snälla vad innebär det att virka fm runt lm?

Svar: Hej. förlåt sent svar. du virkar som att hålet som blir där foten är i är det du sticker i nålen i. Du virkar alltså inte i luftmaskorna utan runt dem.
Rebecca

#14 - - Cristina:

Jag har också fastnat på varv 5 får inte till det

#15 - - Cristina :

Jag har alltså fastnat på rad fem när det gäller Dadda ... började med den får inte ihop det. Virkar fram och tillbaka inte runt gör jag rätt?

#16 - - Louise:

Hej!
Hur gör jag 5fm runt de 8lm?
Jag har gjort varv 6 där alla lm är gjorda.
Men ska jag fortsätta i lm nu (jag har ju redan ett hål till varje fot.

#17 - - Louise:

Hej!
Hur gör jag 5fm runt de 8lm?
Jag har gjort varv 6 där alla lm är gjorda.
Men ska jag fortsätta i lm nu (jag har ju redan ett hål till varje fot.

Svar: Du virkar 5 fm runt lm så det blir färre maskor än 8 där för att varvet ska stämma i antal maskor
Rebecca

#18 - - Ida:

Hej, nu har jag virkat Dadda, i home sweet home garnet med virknål 8, 3 gånger och den blir bara 20 cm. Vad gör jag för fel? Vill ju ha dem så härligt stora som dina.

Svar: Låter konstigt. kan du skicka bild? [email protected]
Rebecca

#19 - - Ann-Katrine Adolfsson:

Hej,, Jag tycker dom är jätte fina babblarna,, men jag är intresserad om du har stick mönster på Dadda?

Svar: Hej! Tyvärr har jag inte något stickmönster. Jag är inte så bra på att sticka
Rebecca

#20 - - gunilla engberg:

tack för bra mönster skall göra dessa till en förskola dom kommer säkerligen att tycka om dessa

#21 - - Anette:

Håller på att virka Daddas ben och blir inte klok på hälen och fortsättningen 😢😢😱

#22 - - Petra:

Hej, dom är verkligen super söta och vill lära mig virka alla men Är nybörjare och har fastnat på 2fm, 2fm i nästa vad menas med det?

#23 - - Ewa Hansson:

skulle vilja ha gratismönster på storleken mellanbabblarna översänt till mig på ett mejl

tfn 0739238843
Ewa

#24 - - Ia H:

Jättefina! Roligt handarbete👍

Svar: tack🙂
Rebecca Grimming