Bibbi virkmönster

 

Detta virkmönster publiceras i samarbete med Hatten Förlag

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar och ben.)

 

Bibbi virkas i gult garn.

Kroppen

Virknål 2.5, virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2: 2 fm i varje maska –upprepa 6 ggr (12)

Varv 3-6: 1 fm i varje maska

Varv 7: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (18)

Varv 8: 2 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (24)

Varv 9: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (30)

Varv 10: 1 fm i varje maska

Varv 11: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (36)

Varv 12-15: 1 fm i varje maska

Varv 16: 5 fm, 2 fm i nästa (42)

Varv 17-43: 1 fm i varje maska

Sy fast ögon, ögonbryn och mun enligt bilden. Fäst på insidan av kroppen.

Varv 44: 5 fm, 2 tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 45: 4 fm, 2 tills. – upprepa 6 ggr

Varv 46: vikvarv, virkas i bakre maskbågen, 1 fm i varje

Stoppa kroppen med vadd.

Varv 47: 3 fm, 2 tills. – upprepa 6 ggr

Varv 48: 2 fm, 2 tills. – upprepa 6 ggr

Varv 49: 1 fm, 2 tills. – upprepa 6 ggr

Varv 50: 2 fm tills.

Klipp av tråden och sy ihop hålet, fäst.

 

Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-12: virka 1 fm i varje maska

Varv 13: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 3 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 14: virka 3 fm

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av tråden och sy fast armarna på kroppen.

 

Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: virka 7 fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-7: 1 fm i varje maska

Varv 8:1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-18 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd.

Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen.

 
Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.
 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.
 
#1 - - Terese H:

Åhh va kul med med mönster på Babblarna! Du har inte lust att dela med dig av vilket garn-märke och färg du har använt? (Hoppas kunna beställa garn på nätet och tycker att det är svårt att veta om garnet har rätt nyans). :-) MVH Terese

#2 - - Alexandra Jämtestam:

Hej! Jag har nu virkat Bibbi och du kan se bild på min blogg. Ser fram emot mönster på nästa babblare /Alexandra

#3 - - Marianne:

Hej
Har virkat BABBA och den blev jättefin
Har ingen blogg men bilden ligger på instagram
Marrhezdesign

Svar: Så synd att jag inte har instagram
Rebecca Grimming

#4 - - Annika Andersson:

Hej,

Vad söta dom är babblarna. Kommer att bli helt perfekta jag håller på med ett litet kitt till kommande barnbarn.

#5 - - Annika Andersson:

Hej igen.

Skulle vara väldigt tacksam om du kunde maila mig mönstret på Bobbo och Bibbi. Har försökt att skriva ut dom men det blir bara konstiga tecken. Doddo var det inga problem med han blev utskriven med helt valig svenska.

#6 - - Therese:

Hej och tack för de fina mönstren! Jag har lite problem med fötterna vid hälen, de böjer sig liksom inte utan hänger mest rakt nedåt... Gör jag nåt fel? Enligt mönstret så är det 6 maskor mer på baksidan av foten som bildar hälen? Det blir ett hål i foten va, där man ska stoppa med vadd och sedan sy ihop? Måste dubbelkolla att jag gör rätt...
Tacksam för svar.
Hälsningar,
Therese

Svar: Jag har mejlat dig:)
Rebecca Grimming

#7 - - Camilla Månsson:

Superfina jag kan inte virka. Vad kostar det att beställa alla babblar från dig? Går det ?

Svar: http://mittkakfat.blogg.se/category/babblarna.html
Rebecca

#8 - - Birgitta Merinder:

Håller på och virkar Babblarna. Nu har jag kommit till Bibbi men hittar inte hur man gör ögonen:-( var hittar jag det ? Har också lite problem med hur man får till fötterna. Jätte fint mönster och så himla roligt😋

Svar: ögonen på Bibbi broderar jag med vitt garn
Rebecca

#9 - - Helena:

Här hemma älskas Babblarna av båda barnen. Så nu har jag virkat en Bibbi igen. En något större i dubbelt Soft cotton.

Du kan hitta bild på den här: http://nouw.com/pysselofix/en-trearing-i-familjen-19286822

Tack för fina mönster!
/Helena

Svar: Jättefin:)
Rebecca

#10 - - Cecilia:

Hej, jag har tänkt göra babblarna utifrån det gratis mönster som du lagt upp. Jag tänkte börja med Bibbi nu men jag förstår inte mönstret! Jag är med tills att jag har 6 maskor och på varv 2: 2 fm i varje maska men sen tappar du mig.. Om jag ska upprepa detta 6 gånger med 2 maskor i varje maska så kommer jag ju bara 6 maskor till jag har 12 maskor som det står i parentesen.

För mig går det inte riktigt ihop. För att komma runt ett varv på andra upprepningen så måste jag ju göra 24 maskor, det betyder att jag är uppe i 48 maskor på tredje upprepningen på varv två. Jag förstår att jag måste ha missuppfattat något och jag skulle bli väldans glad om du kunde lösa detta till mig!
Mvh Cecilia

#11 - - Ann-Louise:

Funderar över ögonen till Bibbi! Det står inte med i mönsteret. Görs de som på dem andra? El man typ 'broderar' / syr med en tunnare tråd bara?

Svar: Jag broderar med vitt Tilda garn
Rebecca

#12 - - Ann-Louise:

Tack snälla du för snabbt svar

#13 - - Jenny :

Hej!
Håller på med min första babbel(?)
Funderar lite på färgerna till bibbi och dadda. Du har i ett inlägg skrivit vilket garn och vilka färger du använt, men just den gula och gröna var ju limited edition och verkar inte gå att få tag i längre. Har du nåt tips på vilken gul och vilken grön jag ska välja istället?

Svar: Hej!
Tyvärr du kan använda den limegröna nyansen i tilda. då blir det samma färg som den stora Dadda jag har virkat i home sweet home garnet.
Rebecca

#14 - - Michaela :

Underbara mönster. Jag fick en beställning från yngsta sonens avdelning på dina fina babblar. Hoppas att det är okej för dig att jag gör dessa till dom. (Självklart så gör jag dom utan att ta betalt.)
Jag kommer att lägga ut bilder på min Facebook och på Instagram på alla. 🙂 Men jag började igår kväll så det tar väl lite tid. Bibbi klar nu iaf. 😍

Svar: Jag har mejlat dig
Rebecca

#15 - - Catharina:

Hej! Är det ok att skriva ut mönstren för att virka babblarna? Vi har en verksamhet där vi använder handarbete som ett verktyg för att må bra. Maila mig gärna så berättar jag mer.
/Catharina

Svar: Hej! Det är ok.
Rebecca

#16 - - Yvonne Kron:

Jättefina Babblare! Och fint att mönstret är gratis. Dessvärre går jag bet, har svårt att förstår vad upprepa 6 ggr hänvisar till, antal gånger eller att det ska göras i 6 ytterligare varv? Får inte alls ihop det. Ser att en tidigare frågat om samma sak, dessvärre inget svar. Tacksam för hjälp!

Hej, jag har tänkt göra babblarna utifrån det gratis mönster som du lagt upp. Jag tänkte börja med Bibbi nu men jag förstår inte mönstret! Jag är med tills att jag har 6 maskor och på varv 2: 2 fm i varje maska men sen tappar du mig.. Om jag ska upprepa detta 6 gånger med 2 maskor i varje maska så kommer jag ju bara 6 maskor till jag har 12 maskor som det står i parentesen.

För mig går det inte riktigt ihop. För att komma runt ett varv på andra upprepningen så måste jag ju göra 24 maskor, det betyder att jag är uppe i 48 maskor på tredje upprepningen på varv två. Jag förstår att jag måste ha missuppfattat något och jag skulle bli väldans glad om du kunde lösa detta till mig!
Mvh Cecilia

#17 - - Linnea:

Hej. Jag skulle vilja virka de små modellerna av babblarna. Vilken storlek är mönstret till? Om det inte finns mönster till de små skulle jag vilja köpa dem

#18 - - Annette Ristola :

Hej, hur stor blir Bibbi i detta mönstret och hur mycket garn behöver jag? Kan inte finna att det står nånstans. Tacksam för besked

#19 - - Carro:

Hej. Testar kommentera även om det var väldigt länge sedan du publicerade. Jag har kommit till armarna och kan inte förstå hur händerna/fingrarna ska göras. Tacksam för lite hjälp

Svar: Hej. de virkas inte runt. om du vill kontakta mittkakfat på IG eller Fb så kan jag skicka bild.
Rebecca Grimming

#20 - - Malin Sjöström :

Hej! Jag arbetar på barn och ungdomsavdelningen på Mälarsjukhuset, vi får ju många tröstemöss från Tröstemöss Sverige, men vi har ofta barn som älskar babblarna och skulle bli glada för dom. Skulle det vara ok att dela era babblare mönster med tröstemöss Sverige, eller får jag virka för egen del och skänka till barnen på mitt jobb? Mvh Malin Sjöström