Babba virkmönster

 
 

Detta virkmönster publiceras i samarbete med Hatten Förlag.

(Jag har använt mig av ett blandgarn, 50% bomull och 50% akryl. Till garnet rekommenderas virknål 3.0, men för att få maskorna täta använder jag mig av virknål 2.5 till kroppen och virknål 2.0 till armar och ben.)

Babba virkas i brunt garn.

Kroppen

Virknål 2,5, virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2: 2 fm i varje maska – upprepa 6 gånger (12)

Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (18)

Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (24)

Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (30)

Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (36)

Varv 7-12: 1 fm i varje maska

Varv 13: 4 fm, 2 fm tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 14: 3 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 15: 2 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 16-17: 1 fm i varje maska

Varv 18: 1 fm, 2 fm tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 19: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (18)

Varv 20: 1 fm i varje maska (18)

Varv 21: 2 fm, 2fm i nästa – upprepa 6 ggr (24)

Varv 22: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (30)

Varv 23: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (36)

Varv 24: 5 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (42)

Varv 25: 6 fm, 2 fm i nästa – upprepa 6 ggr (48)

Varv 26-36: 1 fm i varje maska

Varv 37: 6 fm, 2 fm tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 38: 5 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 39: 4 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 40: 3 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Stoppa kroppen med vadd

Varv 41: 2 fm, 2 fm tills – upprepa 6 ggr

Varv 42: 1fm, 2 fm tillsammans – upprepa 6 ggr

Varv 43: 2 fm tills - upprepa 6 ggr

Klipp av tråden och sy ihop hålet, fäst.

 

Armar (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen (6)

Varv 2-11: virka 1 fm i varje maska

Varv 12: virka ihop genom att virka fm genom 2 maskor – upprepa 3 ggr, virka 1 lm, vänd

Varv 13: virka 3 fm

fortsätt sedan med att virka fingrarna: virka 3 lm, virka sedan 2 sm tillbaka, virka sm i nästa maska. – upprepa 3 ggr. (Det ska bli 4 fingrar).

Klipp av tråden och sy fast armarna på kroppen.

 

Ben (virka 2 stycken)

Virknål 2.0. Virka 2 lm

Varv 1: virka 7 fm i 2:a lm från nålen (7)

Varv 2: 2 fm i varje maska (14)

Varv 3-8: 1 fm i varje maska

Varv 8: 1 fm i varje maska, virka 1 lm, vänd

Varv 9: (häl) virka 1 fm i de första 6 maskorna, 1 lm, vänd

Varv 10: Virka 1 fm i varje maska (15)

Varv 11: virka 1 fm, 2 fm tills.

Varv 12-18 fm i varje maska (10)

Stoppa fötterna och benen med vadd.

Klipp av tråden och sy fast benen på kroppen.

 

Ögon (virka 2 stycken)

Virka 2 lm i svart garn

Varv 1 virka 6 fm i 2 :a lm från nålen, byt till grönt garn

Varv 2: 1 fm i varje maska, byt till vitt garn

Varv 3: virkas i bakre maskbågen, virka 2 fm i varje maska, klipp av tråden, men spara en bit för att sy fast ögonen med, brodera en vit pupill på ögat.

Sy fast ögonen, brodera därefter en mun med svart garn.

 

 

Text, mönster och foto: Rebecca Grimming.

 
Det är inte tillåtet att sälja Babblare som du virkat från mina mönster. Mönstren får inte heller kopieras, spridas eller säljas. Vill du dela med dig av mönstret, länka då till min blogg och/eller babblarnas sida.
 
Jag tar tacksamt emot bilder på virkade Babblare. Har du en blogg? Lämna gärna en kommentar här så att jag kan kika in hos dig.
#1 - - Alexandra:

Hej!
Nu är min babba färdig! Kika in på bloggen för att se den! Ser fram emot mönster på bobbo :)

#2 - - Therese:

Hej!
Jag har problem med ögonen, mina får inte alls sådär fin skarp kant med det gröna garnet. Har du nåt tips på hur jag får till det?
Tacksam för svar.
Hälsningar,
Therese

Svar: Testa att virka lite lösare kanske? Jag virkar bara som det står, svårt när jag inte ser hur du virkar. Hoppas du får till det på något sätt.
Rebecca Grimming

#3 - - Inger:

Hej!
Jag har börjat virka Dadda och eftersom det är svårt att veta när ett varv är klart så undrar jag, när det står att det ska upprepas 6 ggr menas det då att det sammanlagt ska göras 7 ggr då?

Svar: Just nu kommer jag inte ihåg hur jag tänkte när jag skrev med upprepningar. Ett tips, sätt en tråd i början på varvet så vet du när du kommit runt ett varv;).
Rebecca Grimming

#4 - - Sandra:

Hej! Jätte söta babblar! Jag håller på och vilka babblarna till min dotter som är helt galen i dom! 😄 men jag förstår inte hur jag ska virka fingrarna 😢 har försökt nu hur många gånger som helst!!???? Behöver hjälp på något sätt?!

#5 - - Marie:

Hej! Har just virkat babba. Jag förstod det som att det var ok att jag länkade hit direkt under. Tackar för mönstret. Har en pojk som gärna biter hårt i saker då är virkad babba bättre. Säg till direkt om det inte var ok.
Marie

#6 - - Josefin:

Jag har en bild på färdig Bibbi som jag kan maila!

#7 - - Anonym:

Hej!

Jag undrar bara hur stor en babblare blir med detta mösnter?

/Anneli

Svar: beror på vilken tjocklek på garn du använder och tjocklek på virknål. Med tilda garn 15-20 cm
Rebecca Grimming

#8 - - Anonym:

Hej!

Jag undrar bara hur stor en babblare blir med detta mösnter?

/Anneli

#9 - - Annette:

Hej, jag undrar om det är ok ifall jag säljer babblarna jag virkar från dina mönster. Jag är med i ett projekt via FB och virkar bla enhörningar som säljs och pengarna jag får går oavkortat till föreningen barn med Downs syndrom för att samla in pengar till ett läger i sommar. Föreningen stöttar de familjer som vill åka på läger men inte har ekonomisk möjlighet att betala lägret själv. Jag hjälper till genom att virka alster som jag säljer, jag tjänar alltså inget

Svar: Hej. Det är inte tillåtet att sälja Babblarna. Hatten förlag äger rättigheterna till Babblarna.
Rebecca Grimming

#10 - - Helena Lindblom:

Hej!
Tack för fantastiska mönster. Jag tänker virka alla babblarna. 4 är redan klara.
Nu virkat jag Babbas ben. Där ser jag att varv 8 finns 2 ggr. Är det tänkt att jag ska vända efter 8 varv för hälen eller ska jag virka 1 varv extra, så det blir 9 varv innan jag vänder?
Ha det gott!

Svar: det blir ett "halvt varv" efter hälen, sedan fortsätter du runt.
Rebecca Grimming